Publications

Kigel, R. M., McElvany, N. & Becker, M. (2015). Effects of immigrant background on text comprehension, vocabulary, and reading motivation: A longitudinal study. Learning and Instruction, 35, 73–84.

Kigel, R. M. (2014). Schulbezogene Motivation im Kontext von Migration [School motivation in the context of migration]. Technische Universität Dortmund.

Hartmann, R. M. & McElvany, N. (2013). Domänenspezifische Motivation und Mathematikleistungen in der Grundschule vor dem Hintergrund kultureller und sprachlicher Diversität [Domain specific motivation and mathematics achievement in elementary school in the context of cultural and linguistic diversity]. Zeitschrift für Grundschulforschung, 6, 142–157.

Hartmann, R. M. & El-Khechen, W. (2013). Lesekompetenzerwerb im Kontext von migrationsbedingter sprachlicher Diversität [Reading acquisition in the context of linguistic diversity as a result of migration]. In N. McElvany, M. M. Gebauer, W. Bos & H. G. Holtappels (Hrsg.), Sprachliche, kulturelle und soziale Heterogenität in der Schule als Herausforderung und Chance der Schulentwicklung (S. 102–129). Weinheim: Juventa.

Hartmann, R. M., McElvany, N., Gebauer, M. M., & Bos, W. (2012). Differential patterns of school motivation in students of culturally and linguistically diverse backgrounds. Tertium Comparationis: Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, 18, 209–223.

Hartmann, R. M. (2009). Entwicklung von Lesekompetenz in Abhängigkeit von der Kongruenz zwischen Schulsprache und Familiensprache [Development of reading competence depending on the congruency between school language and family language]. Unpublished Diploma’s Thesis, FU Berlin.